Sunday, September 4, 2011

MAKHLUK BERUPA BERUK DI SEBUAH RUMAH DI SIMPANG PULAI

26 Ogos 2011 -Kesempatan pulang berhari raya di kampungku di Ipoh ku gunakan menziarahi rumah adikku di Simpang Pulai kerana katanya rumahnya dah lama diganggu oleh makhluk halus. Gangguan tersebut walaupun tidak sampai menjejaskan kehidupannya tetapi sedikit sebanyak menyebabkan rumah tersebut jadi tidak tenteram kerana makhluk halus ini sering mengetuk pintu bilik dan bilik mandi dengan agak kuat. Walaupun begitu ia tidak menunjukkan rupa.Adikku telah pun memanggil beberapa orang ustaz dan yang terakhir adalah seorang ustaz yang boleh berdialog dengan makhluk halus tersebut. Katanya makhluk itu adalah berupa seekor anak beruk. Malangnya ianya sukar untuk dihalau kerana anak beruk ini tidak boleh berdialog dan agak degil. Menurut ustaz tersebut dibelakang rumah adikku dulu berlaku tumpah darah yang menyebabkan makhluk itu datang.Ini di akui oleh adikku sendiri dimana suatu ketika dahulu penyewa dirumah adikku ini pernah membuang uri anak yang dilahirkannya dibelakang rumah tersebut tanpa ditanam. Akibatnya secara tidak langsung ianya seolah-olah menjamu makhluk halus tersebut. Oleh kerana itu makluk halus tersebut terus mendiami rumah adikku kerana menantikan jamuan yang seterusnya. Berbalik kepada cerita aku semula...pada malam 26 ogos yang lalu aku telah menggunakan sedikit kemahiran yang ku perolehi semasa mengikuti sifuku Hj Amran dan Hj Rahim untuk menjejaki makhluk tersebut. Bilik utama adalah lokasi pertama ku lakukan tugas mengesan makhluk tersebut dengan izin allah. Lokasi yang paling kuat berdasarkan isyarat yang ku terima( dgn izin Allah) adalah di bilik tidur utama tersebut. Maka hasilnya gambar diatas berjaya kurakamkan dengan izin Allah(sila rujuk ruangan yang ku bulatkan merah itu).Seperti yang kukatakan sebelum ini aku bukanlah jurufoto professional dan bukan juga pakar edit foto dalam komputer ribaku. Aku serahkan kepada mana-mana jurufoto professional yang terbaca blog aku ini untuk menilainya samada iaya hanya sekadar biasan cahaya atau sebaliknya. Bukanlah tujuan aku untuk mengagung-agungkan makhluk yang ku ambil fotonya ini..cuma sekadar melihat samada makhluk yang ada dirumah adikku itu benar-benar wujud atau hanya sekadar dongengan. Wallahualam samada objek yang berada dalam foto ini betul-betul makhluk itu atau bukan. Tetapi jika dilihat betul-betul objek itu memang kelihatan seperti beruk.Mungkin satu hari nanti aku perlu bawa team ghostbuster Tmn Sunway Batu Caves untuk menangkap makhluk ini dengan izin Allah.

"Di ucapkan Selamat Menyambut Aidil Fittri maaf Zahir dan Batin buat semua pembaca Blog ku ini".

Thursday, August 4, 2011

Elly Mazlein dalam' Perempuan di penghujung Ramadhan'(shooting di Surau Al Hidayah Tmn Sunway Batu Caves)

Pengarah muda M Hitler Zami sedang mencari posisi yang sesuai untuk  scene Elly berdoa didalam surau.

Elly tidak lokek apabila wajahnya di rakam dengan kamera ku sebaik sahaja penggambaran selesai


Aku juga turut ambil kesempatan bergambar. Alamak!!! gaya aku tu macam nak nyanyi nasyid la pulak.

Hero Pemuda Tmn Sunway ni dengar ceritanya peminat setia Elly sejak dari dulu lagi..

He..he dah lama hero ni bercita-cita nak ambil gambar bersama..sori aku tak tahu mcm mana nk tegakkan gambo ni..
4 Ogos 2011- Surau Al Hidayah sekali lagi di jadikan lokasi untuk shooting selepas telemovie 'stanza cinta'. Kali ini tajuk ceritanya 'Perempuan di Penghujung Ramadhan' lakonan pelakon dan juga penyanyi cute Elly Mazlein. Telemovie arahan M Hitler Zami ini bakal bersiaran pada 13 Ogos 2011 didalam slot cerekarama jam 10mlm.Sama-samalah kita saksikan nanti selepas kita habis berterawih ye.Untuk mengetahui jalan ceritanya sama-samalah kita tonton nanti.Terima kasih diucapkan buat pihak Grand Brilliance terutamanya saudara Shahdan yang selalu menghubungi ku jika nak buat shooting di surauku.Mungkin satu hari nati aku boleh dapat watak bilal ke..imam ke ganti arwah M. Rajoli. Kalau watak kaki pukul..aku rasa ada ramai kat Tmn Sunway ni ..Aku tengah memikirkan skrip Ghostbuster Tmn Sunway Batu Caves..cite kelakar seram..

Saturday, July 30, 2011

Menangkap jin dalam badan pesakit yang batuk berpanjangan


28 Julai 2011- Aku berpeluang mengikuti 2 sahabat baik ku Hj Amran dan Hj Rahim meneruskan misi memburu dan menangkap makhluk halus atau jin yang berada didalam badan pesakit.Jika sebelum ini aku berpeluang melihat jin ditangkap didalam rumah, maka kali ini aku berpeluang melihat cara jin ditangkap didalam badan pesakit. Sebelum aku meneruskan coretan ini ingin ku pohon jutaan keampunan daripada dia yang esa kerana dialah juga yang memberikan ilham untuk aku menulis.Sesungguhya aku menulis bukan kerna nama..kerna sifat kasih pada sesama insan dan menyatakan kasih sayangku..kita sama semuanya sama..(Ku petik bait ayat didalam lirik lagu yang dinyanyikan oleh papa Rock Ramli Sarip )Ku minta dijauhkan daripada sifat riak, ujub dan takabur ke atas diriku dan juga ke atas 2 sahabatku yang diberikan kebolehan oleh Allah untuk menangkap jin dan hantu. Tanpa izinnya siapalah kami. Objek makhluk halus yang berjaya ku ambil gambarnya ini adalah daripada seorang pesakit yang mengalami batuk yang berpanjangan. Menurut Hj Amran makhluk halus itu berada di tekaknya yang membuatkan pesakit ini batuk berpanjangan secara luarbiasa.Kaedah yang digunakan untuk menangkap makhluk halus ini adalah secara menangkapnya terus dan dimasukkan ke dalam botol, juga kaedah menggunakan telur ayam dimana telur digolekkan ke atas badan pesakit. Menurut Haji Rahim jumlah maksimum jin yang boleh diperangkap didalam telur ini adalah seramai 5 ekor.Kebiasaannya bukan semua jin boleh ditangkap dalam satu malam.Oleh itu pesakit perlu mengulangi kaedah perubatan ini selama 3 malam untuk kesan yamg lebih baik. Pada malam terakhir pesakit akan diberikan air dan limau nipis sebanyak 21 biji yang telah dibacakan doa, Pesakit perlu mandi dengan menggunakan limau itu tadi. Menurut kaedah perubatan ini limau ini bertujuan untuk melukakan jin yang masih berdegil tidak mahu keluar daripada badan pesakit.Sebelum ku akhiri tulisanku ini ingin aku tegaskan disini tujuan aku menulis bukanlah untuk memperbesarkan kebolehan rakan-rakanku ini. Foto yang ku ambil itu pun mungkin kebetulan sahaja dan aku bukannya jurufoto professional. Ku serahkan kepada pakar-pakar foto untuk menganalisa foto aku ini jika ada yang terbaca blog ku ini.Matlamat utamaku menulis ini adalah untuk berdakwah dengan caraku sendiri. Aku dapati adalah lebih mudah untuk berdakwah dengan cerita-cerita seperti ini daripada kita bercerita tentang kisah-kisah nabi yang mana telah beratus kali dicerita oleh ustaz tapi masih ada lagi yang tak percaya. Buktinya apabila ustaz bercakap tentang khurafat berapa kerat sahaja yang percaya cakap ustaz tersebut..tetapi filem khurafat yang dihasilkan oleh Syamsol Haslam  ianya mendapat sambutan begitu hebat daripada penonton terutamanya masyarakat melayu. Masyarakat kita lebih takutkan hantu daripada Allah.Buktinya bila kita nak takut-takutkan anak kita masa mereka kecik-kecik dulu sudah pasti kita akan kata "jangan nangis nanti hantu datang" maka secara automatik anak tu akan diam.Mengapa kita tak sebut Allah kan lebih bagus.Untuk itulah maka aku cuba buktikan disini bahawa makhluk jin dan syaitan ini tidak perlu kita takuti kerana mereka dijadikan daripada api dan kita daripada tanah. Jika kita fikir secara mudahnya api itu boleh dipadamkan dengan mencampakkan tanah ke atasnya. Juga ingin ku buktikan disini bahawa apa yang tertulis didalam Al Quran dan juga sabda Rasulullah itu adalah benar sebenar-benarnya. Jin yang ada didalam pesakit ini membuktikan kebenaran itu di mana mungkin kita pernah dengar  apabila ustaz mengatakan jin itu boleh membesar dan mengecilkan dirinya hingga berjaya masuk menerusi salur darah kita. Maka kerana itulah kita perlu banyak berzikir supaya laluan jin dan syaitan ke dalam tubuh kita menjadi sempit. Wallahualam.

Saturday, July 23, 2011

Alam mistik di Tmn Sunway Batu Caves

23 Julai 2011- Aku punya 2 orang teman di surauku  yang aku panggil Hj Rahim dan Hj Amran.Setelah lama berkawan dengan mereka baru kini ku ketahui mereka ini punya kebolehan ala cerita yang ku minati 'alam mistik', 'misteri nusantara' dan filem wayang yang paling aku minati semasa zaman remaja dulu iaitu 'Ghost buster'.Telah acapkali ku minta mereka ini datang ke rumahku untuk lakukan  'scanning' di rumahku. Al- maklumlah Taman Sunway Batu Caves memang betul-betul berdekatan dengan bukit Batu Caves yang mana kita ketahui memang merupakan bukit kesukaan makhluk halus.Maka malam kelmarin 2 sahabat baik ku ini pun datang lah ke rumahku, Sebenarnya di rumahku ini bukanlah selalu berlaku kejadian yang aneh..cuma aku sengaja  nak uji kehebatan mereka berdua. Maka terhasillah objek makhluk halus diatas, yang mana makhluk ini berjaya ditangkap oleh kedua-dua rakanku ini dengan izin Allah. Aku sengaja mengambil gambar botol ini pada pagi 24 Julai 2011 kerana aku dengar makhluk halus ini tidak boleh dilihat dengan mata kasar.tetapi boleh dilihat melalui kamera jika bernasib baik.Mungkin Allah ingin menunjukkan kekuasannya supaya kita tidak perlu takut kepada makhluk halus seperti ini kerana kita dijadikan sebagai khalifah di mukabumi ini sudah tentunya kerana kita lebih hebat daripada Jin dan Syaitan. Wallahualam.

Saturday, July 2, 2011

MAKAN DI RESTAURANT ARAB







makanan yang disaji

ibu mentua pun turut serta menjamu selera

Sunday, June 26, 2011

MEMANCING IKAN GELAMA DI PULAU ANGSA









Di samping menulis saya juga mempunyai minat memancing.Ini merupakan aktiviti memancing saya kali kedua dalam tahun ini. 3 minggu yang lepas saya telah pergi memancing ikan patin di Sg Semantan temerloh.Saya biasa memancing di sungai, tetapi dilaut inilah pengalaman pertama saya. Alhamdulillah saya tidak mabuk laut. Sungguh mencabar memancing dilaut kerana bot yang kita naiki berolang-oleng dipukul ombak besar. to be continue..

Saturday, June 18, 2011

Bersama Azhar Sulaiman yg sdg dlm penggambaran drama berepisod 'Stanza Cinta'.








Bergambar bersama pelakon Azhar Sulaiman yang sedang menjalani penggambaran drama berepisod stanza cinta yang mula ditayangkan di TV3 pada 19 Jun 2011 jam 9 malam.

Sunday, May 8, 2011

happy mother's day

gambar ini ditangkap pada 8/5/2011(ahad)
pelbagai game yang diadakan.

anak perempuan saya (tengah) dan anak lelaki (kanan)


mama sedang mencari ring dalam permainan ibu dan ank.

berkelah ramai-ramai jom.

permainan ini memerlukan seorang ibu dan dua org anak.


Thursday, March 10, 2011

tips 2

langkah awal untuk menulis skrip
1- buat layout
2- buat break scene untuk act 1, act 2 dan act 3
3- tulis skrip berdasarkan break scene

software untuk penulisan skrip
1* final draft
2* dramatica pro
3* celtex

Saturday, March 5, 2011

TIPS 1- INCITING MOMENT IS AN IMPORTANT ELEMENT IN WRITING SCRIPT

INCIDENT MOMENT IS ONE OF IMPORTANT ELEMENT IN SCRIPTWRITING

When it comes to the construction of a solid story, there seems to be some confusion over how it actually begins.  In an attempt to generalize and make easily accessible the idea of the initial plot point, many have reduced meaningful storytelling to a generic assumption that can cause confusion among new writers.
Often referred to as the Inciting Incident, this first plot point is typically described as the moment when the Protagonist's world is turned upside-down, forcing them to react and engage in the story.  At first glance, this principle sounds reasonable and helpful in the creation of a story.

Assumptions That Beg Questions
Robert McKee describes it as something that "radically upsets the balance of forces in the protagonist's life."  Blake Snyder calls it the "Catalyst" and describes it as a life-changing event that happens to or is witnessed by the Protagonist.  John Truby defines it as an exterior event that causes the hero to take action.  But what about a film like How To Train Your Dragon, where the assumed "Protagonist" (Hiccup) is the one who upsets the apple cart that is the world around him?

The Problem With Dragons
In How To Train Your Dragon, problems begin when young Hiccup inadvertently wrecks havoc on his hometown of Berk.  As a result, the Vikings watch helplessly as many of the dragons escape with talons full of Nordic livestock.  Nothing happens that Hiccup reacts to.  A bomb doesn't explode, a meteor doesn't crash to the ground.  There is no external incident that Hiccup is reacting to.  In fact, the way it is presented it seems like raids like this happen on a pretty consistent basis.
If Hiccup had stayed put like he was told, the marauding dragons would not have made off with a majority of the Viking's supplies and things would have continued on as they always have.  His act of disobedience ignites the story's central inequity and inspires the drive to train new recruits. But if Hiccup is the instigator of the story's problem, how can the Inciting Incident be something that happens to him?

Confusing the Protagonist with Main Character
The problem lies with the popular notion the Main Character is also the Protagonist.  These two concepts of story are not always one and the same.  The Main Character represents the audience's eyes into the story.  The Protagonist is an objective character archetype whose main function in a story is to solve the Story Goal.  In How to Train Your Dragon, Hiccup is the Main Character.  His father, Stoick, is the Protagonist.
Protagonists are motivated to pursue the Story Goal and to consider the importance of doing so.  Antagonists are motivated to prevent or avoid the Story Goal from happening and inspire others to reconsider their own motivations.  The former sounds exactly like Stoick, the latter Hiccup.  But wait...Hiccup as Antagonist?

The Central Inequity Creates The Story Goal
Hiccup's opening attempt at glory breeds chaos, inspiring Stoick to pursue a new course of action.  This new course, or Story Goal, can be described as Training the next generation of dragon killers.  Why isn't the Goal to find a new way to live with dragons? (thus securing Hiccup as Protagonist).  Well for one, that motivation doesn't really arrive until further along when the Second Act begins.  Protagonists are motivated towards the goal from the very beginning of the story's problem.  Secondly, he isn't so motivated to pursue a new way as much as he is to learn as much as he can in order to avoid having to kill dragons.  Objective character functions are unchanging and consistent throughout the entire story.  Understanding that, it is clear that Stoick is on a course of pursuit throughout, while Hiccup is motivated to avoid it.
In essence then, those original interpretations of the Inciting Incident were correct -- the event does upset the Protagonist's world, requiring them to pursue a course of action to resolve it.  Their error was in assuming that the Protagonist is always the Main Character.

The utility (or futility) of the Central Dramatic Question
The central inequity is often referred to as a dilemma facing the Main Character: How can Hiccup learn to destroy these beasts at the same time he is befriending their most deadliest ally?  While this question is interesting from an audience's point-of-view, when it comes to writing a story, it becomes a little less than useful.  Instead of thinking of it as creating a Central Dramatic Question, the Inciting Incident should be seen as something that sets up the story's drive to resolve its central problem.
Thinking of this inequity as a Central Dramatic Question only becomes helpful after the fact, when looking at the story from the perspective of the audience.  This is why many look to the works of story gurus and see them as counter-productive or unnecessary during the process of writing.  On the other hand, thinking of this inequity as a problem that wishes to be solved becomes significantly more productive when sitting down to write. Suddenly the author knows what problems are at hand and can devise scenes that explore the best way to resolve them.

What an Inciting Incident really is
David Mamet comes closest when he speaks of "disordering events."  If stories are all about solving problems, then it only makes sense that there should be some genesis of that problem, some point at which the inequity of the story is created.  This inequity exists because of the Inciting Incident.
Trying to establish it as something connected to the Protagonist, particularly when there is confusion between Protagonist and Main Character, can only serve to muddy the waters of effective and meaningful storytelling.

Without the Inciting Incident, there would be no story
Inciting events can come from anywhere and from anyone. Defining precisely what the reason for this initial spark is and the result of its introduction into the story can go a long way towards clearing up any inconsistencies within previous understandings of story.  All this event must do is create the problem within the story at large.  Whether it is something that happens to the Main Character or something they brought upon themselves, all that matters is that an inequity is created that every character in the story finds themselves wanting to resolve.